I ett samverkansprojekt mellan Högskolan i Halmstad och Region Halland användes Christina Wahldéns och min lättlästa bok ”Lever du?” för att undersöka hur skol- och folkbibliotek kan arbeta med skönlitteratur i ett integrationsperspektiv.
I Lisetten nummer 3/2017 skrev Jonas Asklund, lektor i litteraturvetenskap och lärarutbildare vid Högskolan i Halmstad, en artikel om detta arbete. Han konstaterar bland annat att de luckor som uppstår i boken – luckor mellan olika berättarperspektiv och olika tidsplan – är tacksamma att arbeta med, och ger exempel på hur exempelvis dramatiseringar kunde fördjupa förståelsen utifrån dessa luckor. Han resonerar också kring samspelet mellan fakta och fiktion: ”de olika fiktionsbegreppen förstärker alltså den känslomässiga mottagligheten för fakta hos läsaren”.
För alla som är intresserade av litteratur, integration och läsning är detta ett spännande ämna att fördjupa sig i.
Arbetsmaterial till boken ”Lever du?”
Mer om lättläst
- Att arbeta med lättläst i klassrummet – samtal från bokmässan 2016
- En lättläst text behöver inte vara mindre komplex – DN Kultur (inloggning krävs)
- Litteratur är en väg till ökad förståelse
- Ungdomar knyter band genom boksamtal