I höst kommer jag att undervisa en grupp nyanlända elever i svenska som andraspråk. Tanken är att SO- och NO-undervisningen ska integreras i svenskan. Det ska bli roligt!
En idé jag har är att arbeta tematiskt utifrån träd: undersöka träd, beskriva träd, läsa om träd och diskutera träd. Det finns hur många ingångar som helst, så att skapa relevant undervisning lär inte vara något problem.
Eftersom språket är det viktigaste funderar jag givetvis på vilka texter jag ska använda. Faktatexterna är givna. Men de skönlitterära texterna? Jag tror att jag ska testa att läsa bilderböcker med mina elever, trots att de uppnått gymnasieålder.
Tidigare i år var jag på ett otroligt inspirerande seminarium med Aidan Chambers och Katarina Kuick, som genomförde ett textsamtal med hela publiken utifrån Anna-Clara Tidholms bok Hanna huset hunden. Den vuxna publiken var djupt engagerad, både i bilder och text. Tolkningarna var många.
Seminariet hjälpte mig inte bara att få upp ögonen för Chambers modell för litteratursamtal, det fick mig också att vilja arbeta mer med bilderböcker i min undervisning.
När jag kikade i bokhyllorna här hemma hittade jag tre böcker där träd är framträdande på ett eller annat sätt: Shaun Tans Det röda trädet, Mia Maria Güettlers Trädet är en hemlighet och underbara Pojken, flickan och muren av Ulf Stark och Anna Höglund.
Jag är säkert på att det finns ännu fler böcker där träd spelar en avgörande roll. Tips emottages med stor tacksamhet!