Upphovsrätten och skolan

 

Mina dubbla roller som lärare/författare ger då och då intressanta ingångar till olika diskussioner. Förra veckan hade vi till exempel besök av Bonus presskopia på jobbet. Det är tack vare deras avtal med olika rättighetsinnehavare som lärare och elever har generösare kopieringsregler än andra.

Som lärare kan jag till exempel kopiera delar av en bok för att dela ut till mina elever, utan att bryta mot upphovsrätten. Det är bra, tycker jag både som lärare och som författare. Det är bra att litterära verk sprids, att fler får möjlighet att läsa dem i skolan.

Samtidigt vet jag att det är lite si och så med respekten för upphovsrätt i skolan. Alla bryr sig inte om att hålla sig till de begränsningar som finns. Det är heller inte alla som känner till exakt hur reglerna ser ut för. Jag har till exempel stött på mina egna fotografier på sajten lektion.se, trots att ingen har bett om tillstånd att använda dem där. Det är inte okej.

Men även om man vill hålla sig inom lagens gränser är det inte alltid solklart vad som gäller. Jag hade en del funderingar kring hur jag kan tillgängliggöra litteratur för min elevgrupp, då jag inte har möjlighet att skaffa en bok i klassuppsättning. Att läsa högt är givetvis okej. Men får jag göra en ljudinspelning av min högläsning? Hur får jag i sådana fall hantera den? Kan jag visa bilderna ur en bok på min projektor med hjälp av en dokumentkamera samtidigt som jag läser boken högt? Det visade sig vara snårigt att veta exakt vad som gäller. Men ett par dagar efter vårt möte fick jag svar via mejl:

Får jag projicera bilder från boken samtidigt som jag högläser för eleverna? 

Ja, men 15/15-regeln gäller. Upptagning/inspelning av bilder ur en bok som sedan projiceras jämställs med kopiering. Skolkopieringsavtalet tillåter att lärare/elev gör digitala presentationsbilder inom ramen för undervisningen. Men enligt skolkopieringsavtalet får som mest 15 %, men inte mer än 15 sidor ur skriften, kopieras.

Kan jag spela in när jag högläser ur en bok för elever i klassrummet?
Ja, enligt 14 § upphovsrättslagen får både lärare och elever göra upptagningar/inspelningar av egna framföranden av verk om det görs för undervisningen. Upptagningen/inspelningen får bara användas för undervisning. Om upptagningen lagras på ett ställe dit enbart läraren och eleverna har access och under förutsättning att elevgruppen är en mindre sluten krets så är det tillåtet. Läraren får däremot inte kopiera upptagningen t.ex. genom att lägga över upptagningen på USB-minne, YouTube, Facebook m.m. oavsett om filen blir allmänt tillgänglig eller bara åtkomlig för en begränsad krets. Upptagningen får inte heller mejlas till eleverna.

Får eleverna kopiera ljudfilen?
Den kopiering som följer av en direkt uppmaning från läraren sker inte för privat bruk utan förutsätter tillstånd från rättighetshavarna. Skolkopieringsavtalet tillåter inte kopiering av ljudfiler. Eleverna får
lyssna på ljudfilen men inte kopiera den utan tillstånd. 

Det är inte helt lätt att orientera sig i dessa frågor, varken som lärare eller författare. Det är tur att det går att få hjälp. Nedan har jag listat ytterligare några bra ställen att kika när det gäller andras och egen upphovsrätt.

Mer om upphovsrätt:
Författarförbundet: Vad är upphovsrätt?
Bonus presskopia: Frågor och svar

Alis: Frågor och svar om upphovsrätt
Creative Commons: FAQ

Tack till Bonus presskopia för att jag fick lägga ut era svar på min blogg!